Wij zijn NRIT
Login

Dossiers

Duurzaam uitgaand toerisme

Bronbeschrijving

Titel
De NEX-22
Subtitel
De afstand tot de nieuwe economie
Datum publicatie
2022
Auteur
Koeman, N., Konijn, S. en Winkelmolen, R.
Korte samenvatting
Het NEx-onderzoek is in opdracht van MVO Nederland uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. De NEx geeft weer welk percentage van het Nederlandse bedrijfsleven als ‘nieuw’ te classificeren valt, er zijn stappen gezet, maar het tempo is nog te laag.
Samenvatting
15,4 procent van het Nederlands bedrijfsleven is duurzaam. Dat blijkt uit de Nieuwe Economie Index 2022 (NEx), het cijfer dat MVO Nederland jaarlijks toekent aan de duurzaamheid van de Nederlandse economie. De index stijgt daarmee 1,3 procentpunt ten opzichte van 2021. De NEx laat zien dat het Nederlands bedrijfsleven stappen zet, maar het tempo is nog te laag. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt allereerst bij bedrijven zelf. Daarnaast is wetgeving essentieel om het speelveld gelijk te maken en die nieuwe economie te bereiken. Het NEx-onderzoek is in opdracht van MVO Nederland uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. MVO Nederland heeft in 2020 met de NEx voor het eerst de duurzaamheid van de Nederlandse economie in één getal uitgedrukt – toen was de score 12,1 procent –, en herhaalt het NEx-onderzoek jaarlijks. De NEx geeft weer welk percentage van het Nederlandse bedrijfsleven als ‘nieuw’ te classificeren valt. Om dit te onderzoeken is er voor zeven thema’s naar de meest recente waarde van relevante indicatoren gezocht. De NEx 2022 scoort verder als volgt op de zeven thema’s: nieuwe rijkdom (6,5%), echte prijzen (18,2%), transparante ketens (7,4%), inclusief ondernemen (39,8%), groene energie (10,5%), biodiversiteit (12,4%) en circulaire economie (12,9%). De indicatoren zijn door SEO en MVO Nederland gezamenlijk geselecteerd. Als alle thema’s op 100 procent staan, is de nieuwe economie bereikt. MVO Nederland streeft naar een NEx van 20 procent in 2025. MVO Nederland vertegenwoordigt de koplopers van het Nederlands bedrijfsleven en helpt ze met onder meer innovatietrajecten en lobby.
Mediatype
Rapport
Uitgever
SEO Onderzoek
ISBN
ISBN 978-90-5220-164-1

Gerelateerde thema's

2015 - Heden
Agenda 2030, duurzame ontwikkelingsdoelen (SDGs)